Problemen bij verzekeraars – averechtse selectie en moreel wangedrag

Verzekeraars staan tegenwoordig vooral bekend als grote, graaiende bedrijven die lang niet altijd in het belang van de klant denken en premies om de haverklap verhogen, zonder duidelijke reden. Om dit beeld iets te nuanceren is het goed om stil te staan bij een aantal ‘problemen’ waar verzekeraars mee te kampen hebben. Problemen die soms een hele logische verklaring zijn voor premie verhogingen. In deze video leggen we je aan de hand van een voorbeeld uit met welke problemen verzekeraars te maken hebben. Je krijgt onder andere antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is informatie assymetrie?
  • Wat is moreel wangedrag en waarom heeft een verzekeraar hier last van?
  • Wat is averechte selectie en waarom heeft een verzekeraar hier last van?
  • Hoe bereken je het individuele risico van een bepaald type klant?
  • In wat voor situaties speelt moreel wangedrag nog meer, afgezien van de context van verzekeraars?

Is er nog iets onduidelijk en/of heb je een vraag? Stel je vraag op ons Forum!

Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.