Vraag over: Examen M&O havo 2012, opgave 5 - Dekkingsbijdrage (eenmanszaak deel 2) | Eindexamen opgaven M&O | Forum

Let op: het OsAcademie forum staat in 'read-only' mode. Het is dus niet mogelijk om nieuwe berichten te plaatsen. Het forum blijft wel online, zodat bestaande vragen en antwoorden gelezen kunnen worden. Zit je in je examenjaar en heb je dringende hulp nodig? Dan is onze examentraining misschien iets voor jou. Wil je op de hoogte blijven van nieuwe gratis lesvideo's bij OsAcademie en tips voor je (bedrijfs)economie examen ontvangen? Registreer je dan hier.

Wachtwoord kwijt?
Uitgebreid zoeken
Forum bereik

Match

Forumopties

Minimum lengte zoekwoord is 3 tekens - maximum lengte zoekwoord is 84 tekens
De forums zijn op dit ogenblik gesloten en zijn alleen voor lezen toegankelijk
sp_TopicIcon
Vraag over: Examen M&O havo 2012, opgave 5 - Dekkingsbijdrage (eenmanszaak deel 2)
7 november 2013
15:42
234720
Lid
Gratis lid
Forumberichten: 21
sp_UserOfflineSmall Offline

Beste meneer Os,

Zou u deze opgave van M&O even willen uitleggen

Bij deze opgave horen de informatiebronnen 6 tot en met 9 (deze vindt u bij examenbundel.nl M&O examen 2012 I opgave 5 EZ2 variabele en constante kosten.

De heer Ton runt sinds enige jaren het goedlopend restaurant De Gouden Lepel te IJsselstein.
De capaciteit van het restaurant is maximaal 45 gasten per avond. Het restaurant is geopend van woensdag tot en met zondag vanaf 17.00 uur tot 24.00 uur.
Jaarlijks bezoeken (tot 1 juli 2010) 8.000 betalende gasten De Gouden Lepel. De bezoeken zijn gelijkmatig over de kwartalen verdeeld.

De heer Ton heeft in 2010 drie personeelsleden in vaste dienst. Eén fulltimer van 27 jaar en twee parttime krachten van 20 jaar. De parttimers hebben ieder een contract voor 0,75 fte (1 fte is een baan met een volledige werkweek).
Alle werknemers verdienen het wettelijk minimumloon (zie informatiebron 6).
De loonkosten van de werknemers worden door de heer Ton gerekend tot de constante kosten.

22 Waarom rekent de heer Ton de loonkosten van zijn werknemers tot de constante kosten?
23 Bereken de loonkosten voor het eerste kwartaal van 2010.
24 Bereken de totale constante kosten voor het eerste kwartaal van 2010 (zie informatiebron 7).

De inkoopwaarde van de ingrediënten bedraagt gemiddeld € 15,- per maaltijd. De overige variabele kosten die samenhangen met de bereiding van een maaltijd zijn gesteld op gemiddeld 10% van de inkoopwaarde per maaltijd.
Gemiddeld besteedt een gast € 37,10 inclusief 6% btw per maaltijd. Daarnaast besteedt diezelfde gast gemiddeld een bepaald bedrag aan drankjes per maaltijd (zie informatiebron 8).

25 Bereken de omzet (exclusief btw) van de drankjes per maaltijd per gast.
26 Toon aan dat de dekkingsbijdrage van een maaltijd en van de drankjes per maaltijd in totaal € 22,50 per gast bedraagt.
27 Bereken met behulp van de dekkingsbijdrage van € 22,50 per gast, hoeveel gasten De Gouden Lepel minimaal in een kwartaal zou moeten ontvangen om geen verlies te lijden.

Op 1 juli 2010 is één van de concurrenten, in het pand naast De Gouden Lepel, officieel failliet verklaard. Het pand, waarin deze concurrent gevestigd was, biedt plaats aan maximaal 30 gasten per avond. Door het faillissement van deze concurrent heeft De Gouden Lepel in het derde kwartaal van 2010 het aantal betalende gasten zien toenemen met 25% ten opzichte van de kwartalen daarvoor. De heer Ton gaat ervan uit dat het totaal aantal klanten hierna op dit niveau zal blijven.
Omdat hij regelmatig “nee” heeft moeten verkopen in het derde kwartaal, denkt hij er over om het pand van de failliete concurrent erbij te huren en zodoende zijn capaciteit te vergroten.
Hij besluit een extra investering op 1 januari 2011 te doen om van de twee zaken één geheel te maken. Hij heeft hiervoor toestemming van de verhuurder. Voor deze verbouwing zal hij op 1 januari 2011 een annuïteitenlening aantrekken van € 100.000,- (zie informatiebron 9). Voor deze verbouwing stelt hij de voorwaarde dat het verwachte resultaat in het eerste kwartaal 2011 ten minste € 10.000,- bedraagt.
De heer Ton heeft berekend dat in de nieuwe situatie de constante kosten, exclusief de kosten van de nieuwe lening, gedurende het eerste jaar € 38.000,- per kwartaal zullen bedragen.

28 Bereken de kosten van de annuïteitenlening voor het eerste kwartaal van 2011.
29 Bereken het verwachte aantal gasten in het eerste kwartaal 2011.
30 Gaat de heer Ton de onderneming uitbreiden? Toon dit aan met een berekening van het verwachte resultaat in het eerste kwartaal van 2011.

Alvast bedankt!

7 november 2013
18:34
Christiaan van Os
Admin
Forumberichten: 279

Beste Annemarie,

Ik ga je eerst even wat typische lerarenvragen stellen :-) . Welke vragen van deze examenopgave snap je niet? Allemaal of maar een deel? En kun je ook specifieker benoemen wat je precies niet begrijpt? Een bepaalde berekening of een bepaald onderwerp?

Als ik dat weet, kan ik je ook beter helpen en gerichter feedback geven over hoe je te werk moet gaan. Dat werkt over het algemeen beter dan dat ik hier alle antwoorden gewoon ga uitleggen, omdat je het op het examen natuurlijk ook zelf moet doen.

Ik hoor het graag van je en dan gaan we lekker met deze som aan de slag :)

10 november 2013
11:55
234720
Lid
Gratis lid

Beste Meneer Os,

Ik begrijp 25,26,27 niet. (dit gaat over de dekkingsbijdrage dit vindt ik lastig) Maar de rest van de som heb ik wel gemaakt maar met behulp van de examenbundel erbij. Eigenlijk weet ik gewoon niet goed hoe ik zo'n grote som moet aanpakken. Heeft u daar misschien tips voor.

Met vriendelijke groet,

Annemarie Langeveld

10 november 2013
17:01
Christiaan van Os
Admin

234720 zei
Beste Meneer Os,

Ik begrijp 25,26,27 niet. (dit gaat over de dekkingsbijdrage dit vindt ik lastig) Maar de rest van de som heb ik wel gemaakt maar met behulp van de examenbundel erbij. Eigenlijk weet ik gewoon niet goed hoe ik zo'n grote som moet aanpakken. Heeft u daar misschien tips voor.

Met vriendelijke groet,

Annemarie Langeveld

Oké, duidelijk. Ik zal de vragen één voor één behandelen en uitleggen. Laten we even beginnen met je vraag over hoe je een grote M&O som met daarbij én een hele lap tekst én ook nog informatiebronnen nou het beste kan aanpakken.

De allerbelangrijkste tip die ik je kan geven is 'rustig blijven' en niet meteen (in paniek) beginnen met rekenen en getallen intikken op je rekenmachine. Zelf gebruik ik altijd het volgende stappenplannetje:

1. Wat willen ze weten en wat wordt er dus gevraagd?
2. Welke gegevens heb ik daarvoor nodig en wat weet ik al van het onderwerp? (misschien weet je al een formule of betekenis van een begrip) 
3. Hoe kom ik aan deze gegevens (berekenen – uit de bron halen – etc.) (pas bij stap 3 of 4 gaan rekenen!)
4. Geef met behulp van deze gegevens een antwoord / conclusie
5. Controleer: - heb ik antwoord gegeven op de vraag?
- is het antwoord logisch?
- aantal woorden – argumenten – voorbeelden – redenen – juiste eenheid (euro's of stuks o.i.d.) etc.

Dat lijkt soms heel uitgebreid, maar als je jezelf dit aanleert, gaat het je veel meer goede antwoorden opleveren en ook meer rust, omdat je een strategie hebt om sommen aan te pakken. Na 10x oefenen wordt het een automatisme en gaat het heel snel.

Op deze pagina (https://www.osacademie.nl/eind.....en-pagina/) kun je ook een documentje downloaden waar ik allerlei tips voor (eind)examens neer heb gezet, ook specifiek voor economie en M&O. 

Kun je hier iets mee?

10 november 2013
17:43
Christiaan van Os
Admin

234720 zei

De inkoopwaarde van de ingrediënten bedraagt gemiddeld € 15,- per maaltijd. De overige variabele kosten die samenhangen met de bereiding van een maaltijd zijn gesteld op gemiddeld 10% van de inkoopwaarde per maaltijd.
Gemiddeld besteedt een gast € 37,10 inclusief 6% btw per maaltijd. Daarnaast besteedt diezelfde gast gemiddeld een bepaald bedrag aan drankjes per maaltijd (zie informatiebron 8).

25 Bereken de omzet (exclusief btw) van de drankjes per maaltijd per gast.
26 Toon aan dat de dekkingsbijdrage van een maaltijd en van de drankjes per maaltijd in totaal € 22,50 per gast bedraagt.
27 Bereken met behulp van de dekkingsbijdrage van € 22,50 per gast, hoeveel gasten De Gouden Lepel minimaal in een kwartaal zou moeten ontvangen om geen verlies te lijden.

Ter info voor mensen die meelezen --> zie bijlage voor de opgaven en de antwoorden

25) --> In informatiebron 8 zie je hoe het bedrag is opgebouwd dat klanten gemiddeld per maaltijd aan drankjes besteden. Het enige bedrag dat we tot onze beschikking hebben is de btw (€ 2,28 en dat is 19% van totale opbrengst p.p. aan drankjes = omzet). Als je weet dat 19% bestaat uit € 2,28, dan hoef je vervolgens alleen uit te rekenen (met kruistabel bijvoorbeeld) hoeveel 100% is.

(100 x 2,28) / 19 = € 12,00

De kunst bij deze som is om niet in verwarring te raken door de andere percentages in de informatiebron (50% dekkingsbijdrage en 100% variabele kosten). Deze percentages doen er helemaal niet toe. Als het gaat om btw dan ga je er altijd vanuit dat de verkoopprijs inclusief btw 119% is (als de btw 19% is tenminste) en verkoopprijs exclusief btw 100%.

26) Hier is het goed om eerst even stil te staan bij het begrip dekkingsbijdrage en wat dat is. De dekkingsbijdrage per product bestaat uit (p - v), oftewel de verkoopprijs minus de variabele kosten en dit is het bedrag dat uiteindelijk de totale constante kosten moet dekken. Wat willen ze hier dus weten? (stap 1). Ze willen weten wat de dekkingsbijdrage per maaltijd is en de dekkingsbijdrage van alle drankjes per maaltijd. Ik weet dat dit bestaat uit (p - v) en deze gegevens heb ik dus nodig (stap 2). De gegevens die nodig zijn voor de maaltijden haal ik eerst uit de tekst boven de vraag.

Nu ga ik pas rekenen. Per maaltijd besteed de klant € 37,10 maar hier moet de btw (6%) nog vanaf. €37,10 / 1,06 = € 35,00 (dit is p).

De variabele kosten bestaan uit de inkoopwaarde en de overige variabele kosten (Vi = variabele inkoopwaarde per product en Vb = variabele bedrijfskosten per product, noemen ze dit in EZ deel 2 ook wel). Inkoopwaarde is € 15 en 10% van deze inkoopwaarde is overige variabele kosten. Dus 15 x 1,10 = € 16,50 aan totale variabele kosten (dit is dus V).

P - V = € 35 - € 16,50 = € 18,50.

Het zelfde ga je doen voor de dekkingsbijdrage van de drankjes per maaltijd (deze gegevens haal ik uit informatiebron 8).

P weten we al omdat we dit bij vraag 25 al berekenden: €12,00.

Deze verkoopprijs exclusief btw bestaat op zijn beurt weer voor 100% uit variabele kosten en 50% dekkingsbijdrage (nu gebruik je deze percentages wel in tegenstelling tot bij vraag 25). Totaal is deze € 12,00 dus opgebouwd uit 150%. En wij willen V weten en dat is 100%, dus:

(100 x € 12,00) / 150 = € 8,00. De dekkingsbijdrage (p - v) is dan: €12,00 - € 8,00 = € 4. (We hadden hier ook direct 50% uit kunnen rekenen en dan had je gelijk op de dekkingsbijdrage uitgekomen).

Het eindantwoord bij deze vraag "wat is de dekkingsbijdrage per gast voor maaltijden en drankjes per maaltijd bij elkaar?" is dan:

€ 18,50 + € 4,00 = € 22,50.

27) Er wordt hier gevraagd naar het aantal personen dat het restaurant in het eerste kwartaal nodig heeft om geen verlies te leiden. Dit is feitelijk de Break-even-afzet (stap 1). De formule die je hiervoor kent is (stap 2):

Break-even-afzet = Totale Constante Kosten / (P - V).

Dit is een invuloefening als we de antwoorden van de vorige vragen beantwoord hebben. De constante kosten weet je uit vraag 24 (€28.416,22) en de dekkingsbijdrage (P - V) hebben we bij vraag 26 berekent, namelijk € 22,50.

Eindantwoord wordt dan: € 28.416,22 / 22,50 = 1262,9 gasten per kwartaal. Dit moeten we afronden naar boven omdat 1262 te weinig is en 0,9 persoon bestaat niet. Dus 1263.

Zo, dat was even een heel verhaal :-)

Laat je me weten of het duidelijk is en of je hier weer mee verder kunt?

13 november 2013
19:24
234720
Lid
Gratis lid

Beste meneer van Os,

Het is een heel duidelijk verhaal! de laatste paar vragen begrijp ik ook door u door het filmpje van het budgetresultaat. Hiermee ga ik morgen mijn schoolexamen M&O prima maken!

Heel erg bedankt!

14 november 2013
15:29
234720
Lid
Gratis lid

Ik kan u met succes vertellen dat mijn m&o prima ging vanmorgen!

14 november 2013
17:34
Christiaan van Os
Admin

234720 zei
Beste meneer van Os,

Het is een heel duidelijk verhaal! de laatste paar vragen begrijp ik ook door u door het filmpje van het budgetresultaat. Hiermee ga ik morgen mijn schoolexamen M&O prima maken!

Heel erg bedankt!

234720 zei: Ik kan u met succes vertellen dat mijn m&o prima ging vanmorgen!

Graag gedaan Annemarie! Leuk dat je het even laat weten hoe het ging! Super :-)

28 november 2013
20:50
234720
Lid
Gratis lid

Ik heb door u hulp een 7.7 voor mijn schoolexamen M&O. Dank u wel, Het hoogste van de klas door u!!!

28 november 2013
22:07
Christiaan van Os
Admin

234720 zei
Ik heb door u hulp een 7.7 voor mijn schoolexamen M&O. Dank u wel, Het hoogste van de klas door u!!!

Ha wat super goed! Gefeliciteerd met je mooie cijfer. Fijn dat ik je verder kon helpen en vergeet ook niet dat jij het uiteindelijk zelf gedaan hebt hè :-)

Ontzettend leuk dat je het even laat weten!

Forum tijdzone: Europe/Amsterdam
Grootst aantal on-line gebruikers ooit: 90
Nu on-line:
2
Gast(en)
Nu op deze pagina:
1 Gast(en)
Top-schrijvers:
234720: 21
melanie106148: 16
Houdini: 8
xMarjoleintjex: 8
Joey: 8
s578766: 7
Laraaa: 7
Ilse: 6
Ilse_C: 6
Sinterbaas: 6
Gebruikers statistieken:
Gasten: 2
Leden: 1427
Moderators: 0
Beheerders: 1
Forum stat.:
Groepen: 5
Forums: 30
Onderwerpen: 179
Nieuwste leden:
Teddie, Martijnohr, Thera, Nmadanee, tibaax, alisia, Astrid, ambervg, sharonvanolstx, sharonvanolst
Administratoren: Christiaan van Os: 279
>
Share
Email
WhatsApp