VWO Pilot 2012-I opgave 2 | Eindexamen opgaven Economie | Forum

Let op: het OsAcademie forum staat in 'read-only' mode. Het forum wordt te weinig gebruikt en daarom is besloten het forum te vergrendelen. Voorlopig blijft het forum wel online, zodat bestaande vragen en antwoorden gelezen kunnen worden. Wil je op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen bij osacademie en tips voor je (bedrijfs)economie examen ontvangen? Registreer je dan hier.

Password vergeten?
Geavanceerd zoeken

— Forum Scope —

— Komt overeen —

— Forum opties —

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

De forums zijn momenteel vergrendeld en alleen beschikbaar om te lezen
sp_TopicIcon
VWO Pilot 2012-I opgave 2
Dit onderwerp is vergrendeld Geen permissie om een bericht te maken
15 mei 2014
20:11
shadoo
Rookie
Gratis lid
Forum Posts: 2
sp_UserOfflineSmall Offline

Hallo,

Ik snap opgave 3 van het pilot-examen niet over de (niet-)literaire boeken. Ik snap niet hoe ze op een afzet van 7500 komen en de vragen daarna ook niet. Als u me zou kunnen helpen heel graag. (Vraag 7, 8, 9 en 10)

http://www.eindexamens.leidenu.....pgaven.pdf

http://www.eindexamens.leidenu.....chrift.pdf

15 mei 2014
21:08
Christiaan van Os
Admin
Forum Posts: 278

shadoo zei
Hallo,

Ik snap opgave 3 van het pilot-examen niet over de (niet-)literaire boeken. Ik snap niet hoe ze op een afzet van 7500 komen en de vragen daarna ook niet. Als u me zou kunnen helpen heel graag. (Vraag 7, 8, 9 en 10)

http://www.eindexamens.leidenu.....pgaven.pdf
http://www.eindexamens.leidenu.....chrift.pdf

Ik zal je met vraag 7 eerst even op weg helpen. 

De afstand die tot stand komt voor die invoeren van een VBP (vaste boeken prijs) is te vinden bij de maximale winst. Je moet dus op zoek gaan naar MO = MK. De MO functie is gegeven: - 4Q + 45. 

De MK functie moeten we gaan afleiden via de de GTK functie --> GTK = 15 + (75 / Q).

GTK x Q = TK (deze hebben we eerst nodig). TK = (15 + (75 / Q) x Q - dan krijg je --> TK = 15 Q + 75

De afgeleide hiervan is de marginale kostenfunctie: MK = 15.

Nu kunnen we uitrekenen bij welke Q de winst maximaal is met MO = MK

- 4 Q + 45 = 15

Q = 7,5 boeken en aangezien het aantal boeken x 1000 is, krijg je 7500 boeken.

Kom je hier al verder mee nu je dit weet?

15 mei 2014
21:11
shadoo
Rookie
Gratis lid
Forum Posts: 2

Nu is het inderdaad duidelijk. Echter wilde ik nog weten: geldt er een vaste regelmaat als je GTK in MK wil afleiden of GTO naar MO .. Zo ja, welke is dat dan?

Bedankt

15 mei 2014
21:25
Christiaan van Os
Admin

shadoo zei
Nu is het inderdaad duidelijk. Echter wilde ik nog weten: geldt er een vaste regelmaat als je GTK in MK wil afleiden of GTO naar MO .. Zo ja, welke is dat dan?

Bedankt

Je kan altijd via de GTK naar TK (GTK x Q) en vervolgens naar MK (afgeleide TK). Dit geldt ook voor GO naar TO (GO x Q) en MO (afgeleide TO).

Als je bij vraag 8 of 9 bijvoorbeeld niet verder komt, geef het dan even aan, dan zal ik hier morgenochtend nog naar kijken. Het was een lange, drukke avond Smile.

3 mei 2015
17:09
fionamuriel
Jedi
Gratis lid
Forum Posts: 3

Hallo

ik snap echt helemaal niks van vraag 8 van dit examen. Als ik kijk naar de uitwerking snap ik gewoon niet wat ze doen bij 75/25. Kan iemand me dit uitleggen?

4 mei 2015
09:37
Christiaan van Os
Admin

Ik zal vraag 8 even aan je uitleggen Fiona. 

De vraag is: 

Bepaal het marktaandeel van het literaire boek na invoering van de VBP van € 20. Doe dat als volgt:

− bereken de afzet van het niet-literaire boek na invoering van de VBP;

− lees de afzet van het literaire boek na invoering van de VBP uit de grafiek af;

− bereken het marktaandeel van het literaire boek na invoering van de VBP

Als je een marktaandeel uit wilt rekenen moet je eerst weten hoe groot de afzet is op de totale markt van niet-literaire én literaire boeken. 

Daarom beginnen we met het berekenen van de afzet van het niet literaire boek. In eerste instantie kunnen we alleen de afzet voor de VBP (vaste boekenprijs) uitrekenen. We weten dat het literaire boek een afzet heeft van 7.500 stuks (voor de VBP, zie vraag 7). Dit is volgens de tekst 25% van de totale markt. Dat betekent dat de overige 75% voor niet-literaire boeken is. Je kunt dan bijvoorbeeld met een kruistabelletje uitrekenen hoeveel die 75% is. De berekening daarbij is dan: (7500 x 75) / 25 = 22.500 stuks. 

De tekst zegt ook dat na invoering van de VBP de afzet bij niet-literaire boeken met 15% daalt, dus: 22.500 x 0,85 = 19.125 stuks.

De volgende stap is dat we moeten aflezen wat de afzet van literaire boeken is bij een prijs van € 20 (na invoering van VBP dus). Bij € 20 op de verticale as ga je dan naar rechts totdat je bij de prijsafzetlijn komt (GO = P) en dan zie je dat Q = 15.000 voor literaire boeken. 

Het marktaandeel voor literaire boeken is dan dus: 15000 / (15000 + 19.125) x 100 = 44%

Is het je zo duidelijker Laugh?

Forum TijdzoneEurope/Amsterdam

Meeste gebruikers online ooit:90

Op dit moment Online:
3 Gast(en)

Momenteel op deze pagina:
1 Gast(en)

Top Posters

234720: 21

melanie106148: 16

Houdini: 8

xMarjoleintjex: 8

Joey: 8

s578766: 7

Laraaa: 7

Ilse: 6

Ilse_C: 6

Sinterbaas: 6

Gebruiker statistieken

Gast Posters: 2

Leden: 1427

Moderatoren: 0

Administratoren: 1

Forum statistieken

Groepen:5

Forums:30

Onderwerpen:179

Nieuwe Leden:

Teddie, Martijnohr, Thera, Nmadanee, tibaax, alisia, Astrid, ambervg, sharonvanolstx, sharonvanolst

Administratoren:Christiaan van Os: 278

>
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.

Share
Tweet
Email
WhatsApp