vwo 2015 tijdvak 1: Wie krijgt de subsidie ? | Eindexamen opgaven Economie | Forum

Let op: het OsAcademie forum staat in 'read-only' mode. Het is dus niet mogelijk om nieuwe berichten te plaatsen. Het forum blijft wel online, zodat bestaande vragen en antwoorden gelezen kunnen worden. Zit je in je examenjaar en heb je dringende hulp nodig? Dan is onze examentraining misschien iets voor jou. Wil je op de hoogte blijven van nieuwe gratis lesvideo's bij OsAcademie en tips voor je (bedrijfs)economie examen ontvangen? Registreer je dan hier.

Wachtwoord kwijt?
Uitgebreid zoeken
Forum bereik

Match

Forumopties

Minimum lengte zoekwoord is 3 tekens - maximum lengte zoekwoord is 84 tekens
De forums zijn op dit ogenblik gesloten en zijn alleen voor lezen toegankelijk
sp_TopicIcon
vwo 2015 tijdvak 1: Wie krijgt de subsidie ?
23 april 2016
21:44
melanie106148
Jedi
Gratis lid
Forumberichten: 16
sp_UserOfflineSmall Offline

Hey!

zie bijlage voor vraag + antwoord van de examenvraag waar ik niet uitkwam.subsidie.pngImage Enlarger

mijn eerste vraag is waarom mijn methode fout is. 

Ik dacht dat ik dit zo moest oplossen:

qv omschrijven naar p vergelijking en dan -60 doen en dan weer die p vergelijking--> qv vergelijking

maar als ik dit doe bij deze vraag kom ik op iets heel anders uit (qv=-1000p + 340000) en snap niet waarom je per se x (p-60) moet doen om op dat antwoord uit te komen want ik heb dat namelijk nooit op die manier geleerd. 

kan iemand mij uitleggen waarom mijn methode fout is? 

mijn tweede vraag is: stel je hebt een subsidie (vast bedrag) Stel een aanbodvergelijking van  Qa = 5P – 500
Er komt een subsidie van € 75

Bereken je de consumentenprijs dan door de nieuwe qa=oude qv te doen, of kun je deze ook te weten komen als je de qv niet hebt gegeven? En hoe bereken je de producentenprijs bij die subsidie? 

sp_PlupAttachments Bijlagen
25 april 2016
19:11
Christiaan van Os
Admin
Forumberichten: 279

melanie106148 zei
Hey!

zie bijlage voor vraag + antwoord van de examenvraag waar ik niet uitkwam.subsidie.pngImage Enlarger

mijn eerste vraag is waarom mijn methode fout is. 

Ik dacht dat ik dit zo moest oplossen:

qv omschrijven naar p vergelijking en dan -60 doen en dan weer die p vergelijking--> qv vergelijking

maar als ik dit doe bij deze vraag kom ik op iets heel anders uit (qv=-1000p + 340000) en snap niet waarom je per se x (p-60) moet doen om op dat antwoord uit te komen want ik heb dat namelijk nooit op die manier geleerd. 

kan iemand mij uitleggen waarom mijn methode fout is? 

Beste Melanie,

Jouw methode is ook heel goed mogelijk, alleen in je uitvoering zit één foutje. Met jouw methode werkt het bepalen van de nieuwe vraagfunctie als volgt:

Qv = - 1000P + 400.000

- 1000 P = - Q + 400.000

P = 0,001Q - 400

P = 0,001Q - 400 - 60 (--> hier haal je de subsidie van € 60 van de prijs af)

P = 0,001Q - 460 (--> hier ging jij de fout in; jij maakt er 340 i.p.v. 460)

Als je deze vervolgens weer herschrijft naar Q krijg je:

Qv = - 1000P + 460.000

25 april 2016
19:18
Christiaan van Os
Admin
Forumberichten: 279

melanie106148 zei

mijn tweede vraag is: stel je hebt een subsidie (vast bedrag) Stel een aanbodvergelijking van  Qa = 5P – 500
Er komt een subsidie van € 75

Bereken je de consumentenprijs dan door de nieuwe qa=oude qv te doen, of kun je deze ook te weten komen als je de qv niet hebt gegeven? En hoe bereken je de producentenprijs bij die subsidie? 

Wat je tweede vraag betreft; voor het bepalen van de producenten- en consumentenprijs heb je zowel Qa als Qv nodig.

Door subsidie aan de consument verschuift de vraaglijn naar rechts (= meer vraag bij elke prijs) met als gevolg dat de nieuwe evenwichtsprijs hoger komt te liggen. Deze nieuwe evenwichtsprijs (te berekenen met de nieuwe Qv en oude Qa) is de prijs die de producent zal ontvangen. De consumentenprijs ligt dan € 75 lager (gezien de subsidie van € 75).

Forum tijdzone: Europe/Amsterdam
Grootst aantal on-line gebruikers ooit: 90
Nu on-line:
5
Gast(en)
Nu op deze pagina:
1 Gast(en)
Top-schrijvers:
234720: 21
melanie106148: 16
Houdini: 8
xMarjoleintjex: 8
Joey: 8
s578766: 7
Laraaa: 7
Ilse: 6
Ilse_C: 6
Sinterbaas: 6
Gebruikers statistieken:
Gasten: 2
Leden: 1427
Moderators: 0
Beheerders: 1
Forum stat.:
Groepen: 5
Forums: 30
Onderwerpen: 179
Nieuwste leden:
Teddie, Martijnohr, Thera, Nmadanee, tibaax, alisia, Astrid, ambervg, sharonvanolstx, sharonvanolst
Administratoren: Christiaan van Os: 279
>
Share
Email
WhatsApp