herexamen 2013 hypothecaire lening goedkoop | Eindexamen opgaven Economie | Forum

Let op: het OsAcademie forum staat in 'read-only' mode. Het is dus niet mogelijk om nieuwe berichten te plaatsen. Het forum blijft wel online, zodat bestaande vragen en antwoorden gelezen kunnen worden. Zit je in je examenjaar en heb je dringende hulp nodig? Dan is onze examentraining misschien iets voor jou. Wil je op de hoogte blijven van nieuwe gratis lesvideo's bij OsAcademie en tips voor je (bedrijfs)economie examen ontvangen? Registreer je dan hier.

Wachtwoord kwijt?
Uitgebreid zoeken
Forum bereik

Match

Forumopties

Minimum lengte zoekwoord is 3 tekens - maximum lengte zoekwoord is 84 tekens
De forums zijn op dit ogenblik gesloten en zijn alleen voor lezen toegankelijk
sp_TopicIcon
herexamen 2013 hypothecaire lening goedkoop
13 september 2015
11:56
melanie106148
Jedi
Gratis lid
Forumberichten: 16
sp_UserOfflineSmall Offline

Hallo lezer,

Ik snap het antwoord van Cito niet op een vraag in dit herexamen. 

Een makerlaar in onroerende merkt op : De geldverstrekkende banken kunnen de hypotheek rente laag houden doordat de inflatie laag is

de vraag is: Geef een verklaring voor het door de makelaar genoemde verband tussen inflatie en hypotheek rente

kan iemand mij een beter en gedetailleerdere antwoord geven?

Alvast Bedankt !groetjesSurprised

13 september 2015
17:34
Christiaan van Os
Admin
Forumberichten: 279
sp_UserOfflineSmall Offline

Een makelaar in onroerende zaken merkt op : De geld verstrekkende banken kunnen de hypotheek rente laag houden doordat de inflatie laag is

de vraag is: Geef een verklaring voor het door de makelaar genoemde verband tussen inflatie en hypotheek rente

kan iemand mij een beter en gedetailleerdere antwoord geven?

Ik ga het proberen :-). Dit is een typisch een oorzaak-gevolg vraagje. De oorzaak is hier 'een lage inflatie' en dit moet tot gevolg hebben dat banken een lage hypotheekrente rekenen. De tussenliggende stapjes moet jij zien in te vullen (typisch voor examenvragen). 

Banken bepalen hun rente afhankelijk van hoeveel rente zij zelf moeten betalen op leningen. Banken lenen namelijk altijd geld, zowel van de centrale bank maar bijvoorbeeld ook van spaarders. Als jij geld op je spaarrekening zet, leen je de bank als het ware ook tijdelijk geld uit dat zij zelf weer voor een groot deel gebruiken om uit te lenen aan o.a. bedrijven. Hoe minder rente banken zelf betalen om leningen/vermogen aan te trekken, hoe lager zij de rente op hun eigen leningen (zoals hypotheken) kunnen maken. 

Een lage inflatie betekent dat beleggers en spaarders er niet heel veel in koopkracht op achteruit gaan. Als de inflatie bijvoorbeeld 1% is, dan gaan spaarders er met 1,1% al op vooruit in koopkracht (reëel gezien dus). Beleggers en spaarders zullen dus eerder tevreden zijn met een relatief lage rente als de inflatie ook laag is. Banken kunnen daarom tegen een relatief lage rente aan (spaar)geld komen en dat betekent dat zij ook de hypotheekrente omlaag zullen doen.

Gedetailleerd genoeg :-)? Dit is hoe ik de vraag zou beantwoorden.

Forum tijdzone: Europe/Amsterdam
Grootst aantal on-line gebruikers ooit: 90
Nu on-line:
4
Gast(en)
Nu op deze pagina:
1 Gast(en)
Top-schrijvers:
234720: 21
melanie106148: 16
Houdini: 8
xMarjoleintjex: 8
Joey: 8
s578766: 7
Laraaa: 7
Ilse: 6
Ilse_C: 6
Sinterbaas: 6
Gebruikers statistieken:
Gasten: 2
Leden: 1427
Moderators: 0
Beheerders: 1
Forum stat.:
Groepen: 5
Forums: 30
Onderwerpen: 179
Nieuwste leden:
Teddie, Martijnohr, Thera, Nmadanee, tibaax, alisia, Astrid, ambervg, sharonvanolstx, sharonvanolst
Administratoren: Christiaan van Os: 279
>
Share
Email
WhatsApp