Havo examen 2013-II - arceren totale winst monopolie, gemiddelde constante kosten en verschuiving aanbodlijn door subsidie | Eindexamen opgaven Economie | Forum

Let op: het OsAcademie forum staat in 'read-only' mode. Het is dus niet mogelijk om nieuwe berichten te plaatsen. Het forum blijft wel online, zodat bestaande vragen en antwoorden gelezen kunnen worden. Zit je in je examenjaar en heb je dringende hulp nodig? Dan is onze examentraining misschien iets voor jou. Wil je op de hoogte blijven van nieuwe gratis lesvideo's bij OsAcademie en tips voor je (bedrijfs)economie examen ontvangen? Registreer je dan hier.

Wachtwoord kwijt?
Uitgebreid zoeken
Forum bereik

Match

Forumopties

Minimum lengte zoekwoord is 3 tekens - maximum lengte zoekwoord is 84 tekens
De forums zijn op dit ogenblik gesloten en zijn alleen voor lezen toegankelijk
sp_TopicIcon
Havo examen 2013-II - arceren totale winst monopolie, gemiddelde constante kosten en verschuiving aanbodlijn door subsidie
11 mei 2014
17:34
emma
Rookie
Gratis lid
Forumberichten: 1
sp_UserOfflineSmall Offline

Kunt u mij opgave 4, 5 en 11 uitleggen van havo examen 2013-II? Ik heb namelijk geen idee hoe ze aan het antwoord komen, ik snap de berekeningen niet. 

Edit: examenopgaven + antwoordmodel

12 mei 2014
21:03
Christiaan van Os
Admin
Forumberichten: 279
sp_UserOfflineSmall Offline

emma zei
Kunt u mij opgave 4, 5 en 11 uitleggen van havo examen 2013-II? Ik heb namelijk geen idee hoe ze aan het antwoord komen, ik snap de berekeningen niet. 

Dag Emma, 

Ik zal de vragen stap voor stap even langslopen: 

Vraag 4Arceer op de uitwerkbijlage de totale winst van de Plob per dag op de kermis van Kreims in 2010.

De eerste formule die van pas komt om dit te begrijpen is de formule voor de totale winst die je uit een grafiek kan halen. De formule luidt als volgt:

TW = (P - GTK) x Q

De winst per product is het verschil tussen de verkoopprijs (ook wel GO) en de totale kosten per product (GTK). Dus de winst ligt tussen deze twee variabelen in. Je gaat hier allereerst kijken wat de prijs is. In de tekst staat dat de prijs voor een ritje in deze kermisattractie € 3,50 is. Bij deze prijs trek je dan een lijn totdat je bij de prijsafzetlijn (GO) komt. Je kunt dan o.a. aflezen dat de hoeveelheid (Q) bij die prijs 3,5 is. Als je bij die hoeveelheid een denkbeeldige lijn recht omhoog trekt snijdt deze lijn de GTK. Dus bij een hoeveelheid (Q) van 3,5 trek je nu een lijntje tussen de GTK en de GO (=P) lijn. Dat is de winst per product. Vervolgens geldt die winst van Q = 0 t/m Q = 3,5. Dus vandaar dat het gearceerde gebied niet verder loopt dan Q = 3,5 (zie onderstaande uitwerking).

arcering-winst.PNGImage Enlarger

Is deze vraag zo duidelijk? Het legt wat lastig uit in woorden, maar ik hoop dat het duidelijk is. 

Vraag 5 is een vraag met nog wat meer uitdaging. De tekst erboven en de vraag is als volgt:

Gebruik bron 2

John: “Als ik die maximumprijs reken, kan ik zelfs mijn vaste kosten niet dekken.”

Heeft John gelijk? Verklaar het antwoord met een berekening.

Om deze vraag te beantwoorden moeten we eerst uitzoeken hoeveel geld hij gaat verdienen. De maximumprijs waar het hier over gaat is         € 1,20 (staat in de tekst). We kunnen daarmee berekenen hoeveel ritten hij verkoopt met deze formule: P = - Q + 7

Dan krijg je: 1,20 = - Q + 7 ---> dit leidt tot Q = 5,8 (580 ritten dus want het aantal ritten is x 100). De opbrengsten zijn dan: € 1,20 x 580 = € 696.

De volgende stap is dat we op zoek moeten naar de vaste kosten (ook wel constante kosten genoemd) en daar zit het addertje. De enige kostenformule die we hebben is: GTK = 1 + (7,7 / Q). Deze formule gaat over de totale kosten per product en bestaat altijd uit GVK + GCK (variabele en constante kosten per product). De vraag is nu, welk gedeelte van de formule is GVK en welk gedeelte is GCK.

Het antwoord: de 1 in de formule behoort tot de variabele kosten. Per product zijn de variabele kosten namelijk hetzelfde. De constante kosten zijn in totaal altijd een vast bedrag, maar per product veranderen deze juist. Hoe meer producten je produceert en verkoopt, hoe lager de constante kosten per product zijn. Voorbeeld: stel de constante kosten zijn € 1.000. Als je 10 producten maakt zijn de constante kosten per product (GCK) € 1.000 / 10 = € 100. Als je 20 producten maakt wordt de GCK kleiner: € 1.000 / 20 = € 50

(7,7 / Q) is dus het gedeelte van de formule dat betrekking heeft op de GCK (gemiddelde constante kosten). Hoe hoger Q, hoe lager de constante kosten per product zullen worden, net als in het voorbeeld hierboven. Als je niets produceert, zullen de constante kosten dus 7,7 zijn en aangezien het aantal ritten hier x 100 is, krijgen we als vaste (constante) kosten: 7,7 x 100 = € 770.

Conclusie: John heeft gelijk. Bij de een prijs van € 1,20 zijn de opbrengsten € 696 en dit is lager dan de vaste kosten van € 770.

Dan tot slot nog even vraag 11. Hier zal ik wat korter over zijn.

Vraag 11: Welke grafiek geeft de markt voor formele kinderopvang tot 2005 juist weer?

In de tekst boven de vraag lees je dat de aanbieders van kinderopvang (de producent als het ware) van de overheid subsidie ontvangen. Dit betekent dat zij dus zelf minder kosten hebben en meer winst kunnen maken. Het wordt in dat geval aantrekkelijker om te gaan aanbieden en bij elke prijs zal er dan dus meer aanbod zijn.

De enige grafiek waarbij de aanbodlijn naar rechts verschuift en dus een vergroting van het aanbod laat zien, is grafiek 1. Zie hieronder:

grafiek-markt-van-kinderopvang-1.PNGImage Enlarger

Kom je er zo uit EmmaSmile? Laat het maar even weten.

Forum tijdzone: Europe/Amsterdam
Grootst aantal on-line gebruikers ooit: 90
Nu on-line:
2
Gast(en)
Nu op deze pagina:
1 Gast(en)
Top-schrijvers:
234720: 21
melanie106148: 16
Houdini: 8
xMarjoleintjex: 8
Joey: 8
s578766: 7
Laraaa: 7
Ilse: 6
Ilse_C: 6
Sinterbaas: 6
Gebruikers statistieken:
Gasten: 2
Leden: 1427
Moderators: 0
Beheerders: 1
Forum stat.:
Groepen: 5
Forums: 30
Onderwerpen: 179
Nieuwste leden:
Teddie, Martijnohr, Thera, Nmadanee, tibaax, alisia, Astrid, ambervg, sharonvanolstx, sharonvanolst
Administratoren: Christiaan van Os: 279
>
Share
Email
WhatsApp