Havo Centraal Examen Economie 2013 - Tijdvak 1 - Vraag 2 + 3 | Eindexamen opgaven Economie | Forum

Let op: het OsAcademie forum staat in 'read-only' mode. Het is dus niet mogelijk om nieuwe berichten te plaatsen. Het forum blijft wel online, zodat bestaande vragen en antwoorden gelezen kunnen worden. Zit je in je examenjaar en heb je dringende hulp nodig? Dan is onze examentraining misschien iets voor jou. Wil je op de hoogte blijven van nieuwe gratis lesvideo's bij OsAcademie en tips voor je (bedrijfs)economie examen ontvangen? Registreer je dan hier.

Wachtwoord kwijt?
Uitgebreid zoeken
Forum bereik

Match

Forumopties

Minimum lengte zoekwoord is 3 tekens - maximum lengte zoekwoord is 84 tekens
De forums zijn op dit ogenblik gesloten en zijn alleen voor lezen toegankelijk
sp_TopicIcon
Havo Centraal Examen Economie 2013 - Tijdvak 1 - Vraag 2 + 3
10 mei 2015
14:23
deurces
Rookie
Gratis lid
Forumberichten: 2
sp_UserOfflineSmall Offline

Hey Christiaan,

Afgelopen week een aantal video's gekeken, en ik heb meer geleerd dan de afgelopen twee jaar, bedankt.

Alleen bij het oefenen ben ik gebleven bij twee specifieke vragen bij het examenjaar 2013 voor economie havo.

Bij vraag 2 wordt het volgende gevraagd: "Toon aan dat in het middenseizoen de winst van bakker Van de Wal maximaal is bij een prijs van € 2 per brood." Door jouw video's wist ik al gelijk: Winst maximaal = MO=MK. Dat heb ik uitgezocht, maar de berekening daarna snap ik niet volgens de uitwerkingsmodel. "P = -1 / 2.000 − × 1.000 + 2,5 = 2 (euro)" Is er hier een makkelijkere berekening voor?

Bij vraag 3 snap ik niet zo goed hoe de uitwerkingsmodel per direct aan de laatste gedeelte van antwoord komt:

"• 1.200 = −2.000P + 5.400 → P = 2,10 <--- snap ik helemaal!

• verschil in omzet: 1.200 × 2,10 (snap ik ook) − 1.000 × 2 (snap ik niet, huh?)= € 520 "

Hoe komt men per direct aan de afzet voor middenseizoen, als ik dat begrijp, snap ik al dat men via algebraïsch de prijs heeft berekend.  

Bedankt voor uw tijd, en voor al de leerzame video's die u heeft gemaakt.

Kunt u misschien voor de toekomstige examenleerlingen ook een video maken waarin u examenopdrachten maakt?

Het hoeft niet een hele examen te zijn, maar gewoon een paar rekenvragen. Het is niet meer handig voor ons, maar voor de toekomst zeker handig.

-deurces

bijlage: 

Examen 2013: Vraag 2+3

uitwerkingen

10 mei 2015
14:50
aap-ers
Rookie
Gratis lid

Hoi,

Oké, ik ben meneer van Os niet. Maar de vraag 3 is algebraïsch oplossen. Je weet dat MO=MK en dan kan je zien dat bij p=1,50 geeft Q=1000 is.
De formules voor middenseizoen zijn ook al gegeven, dus

1000=-2000p+5000
2000p=4000 
      p=2

Dat is 2 euro. Het uitwerkingsmodel berekent het op een ander soort manier.

Bij vraag 4 moet je gewoon weer aflezen MO=MK is p=1,50 geeft Q=1200 bij hoogseizoen en p=1,50 geeft Q=1000 bij middenseizoen. 

1200=-2000p+5400
2000p=4200
       p=2,10

En dan verschil uitrekenen. Je moet zeg maar de grafiek gebruiken en let er op dat Q x1.000 is.

Groetjes,

sp_AnswersTopicAnswer
Answers Post
10 mei 2015
15:07
deurces
Rookie
Gratis lid

Heldere uitleg aap-ers, bedankt.

10 mei 2015
17:07
Christiaan van Os
Admin
Forumberichten: 279

deurces zei
Hey Christiaan,

Afgelopen week een aantal video's gekeken, en ik heb meer geleerd dan de afgelopen twee jaar, bedankt.

Alleen bij het oefenen ben ik gebleven bij twee specifieke vragen bij het examenjaar 2013 voor economie havo.

Bij vraag 2 wordt het volgende gevraagd: "Toon aan dat in het middenseizoen de winst van bakker Van de Wal maximaal is bij een prijs van € 2 per brood." Door jouw video's wist ik al gelijk: Winst maximaal = MO=MK. Dat heb ik uitgezocht, maar de berekening daarna snap ik niet volgens de uitwerkingsmodel. "P = -1 / 2.000 − × 1.000 + 2,5 = 2 (euro)" Is er hier een makkelijkere berekening voor?

Bij vraag 3 snap ik niet zo goed hoe de uitwerkingsmodel per direct aan de laatste gedeelte van antwoord komt:

"• 1.200 = −2.000P + 5.400 → P = 2,10 <--- snap ik helemaal!

• verschil in omzet: 1.200 × 2,10 (snap ik ook) − 1.000 × 2 (snap ik niet, huh?)= € 520 "

Hoe komt men per direct aan de afzet voor middenseizoen, als ik dat begrijp, snap ik al dat men via algebraïsch de prijs heeft berekend.  

Bedankt voor uw tijd, en voor al de leerzame video's die u heeft gemaakt.

Kunt u misschien voor de toekomstige examenleerlingen ook een video maken waarin u examenopdrachten maakt?

Het hoeft niet een hele examen te zijn, maar gewoon een paar rekenvragen. Het is niet meer handig voor ons, maar voor de toekomst zeker handig.

-deurces
bijlage: 
Examen 2013: Vraag 2+3

uitwerkingen

Graag gedaan deurces en bedankt voor je complimenten en je suggestie! Video's over examenopgaven is zeker iets voor de toekomst. Het is erg tijdrovend om de video's te maken, dus het kost wat tijd :-). 

Laat het vooral weten als je nog meer vragen hebt. 

@jordy: bedankt voor het antwoorden!

Forum tijdzone: Europe/Amsterdam
Grootst aantal on-line gebruikers ooit: 90
Nu on-line:
2
Gast(en)
Nu op deze pagina:
1 Gast(en)
Top-schrijvers:
234720: 21
melanie106148: 16
Houdini: 8
xMarjoleintjex: 8
Joey: 8
s578766: 7
Laraaa: 7
Ilse: 6
Ilse_C: 6
Sinterbaas: 6
Gebruikers statistieken:
Gasten: 2
Leden: 1427
Moderators: 0
Beheerders: 1
Forum stat.:
Groepen: 5
Forums: 30
Onderwerpen: 179
Nieuwste leden:
Teddie, Martijnohr, Thera, Nmadanee, tibaax, alisia, Astrid, ambervg, sharonvanolstx, sharonvanolst
Administratoren: Christiaan van Os: 279
>
Share
Email
WhatsApp