Examen havo 2013 tijdvak 1 | Eindexamen opgaven Economie | Forum

Let op: het OsAcademie forum staat in 'read-only' mode. Het forum wordt te weinig gebruikt en daarom is besloten het forum te vergrendelen. Voorlopig blijft het forum wel online, zodat bestaande vragen en antwoorden gelezen kunnen worden. Wil je op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen bij osacademie en tips voor je (bedrijfs)economie examen ontvangen? Registreer je dan hier.

Password vergeten?
Geavanceerd zoeken

— Forum Scope —

— Komt overeen —

— Forum opties —

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

De forums zijn momenteel vergrendeld en alleen beschikbaar om te lezen
sp_TopicIcon
Examen havo 2013 tijdvak 1
Dit onderwerp is vergrendeld Geen permissie om een bericht te maken
8 mei 2015
11:42
Melissa
Jedi
Gratis lid
Forum Posts: 5
sp_UserOfflineSmall Offline

Bij 11 bv. Ik snap niet goed waarom je het door elkaar moet delen, want ik denk altijd nieuw-oud/oud.. Zou je me de vraag misschien kunnen uitleggen, waarom je in dit geval gewoon nieuw / oud x 100 moet doen? 

Edit: zie hier de opgaven en hier het correctievoorschrift

8 mei 2015
12:53
Christiaan van Os
Admin
Forum Posts: 278

Melissa zei
Bij 11 bv. Ik snap niet goed waarom je het door elkaar moet delen, want ik denk altijd nieuw-oud/oud.. Zou je me de vraag misschien kunnen uitleggen, waarom je in dit geval gewoon nieuw / oud x 100 moet doen? 

Edit: zie hier de opgaven en hier het correctievoorschrift

Hoi Melissa,

Als je hier (nieuw - oud) / oud x 100 doet, kom je ook op het goede antwoord uit. Dus gebruik vooral de manier die jij zelf het beste snapt. 

(142,4 - 123,6) / 123,6 x 100 = 15,2% --> deze manier van berekenen is wat mij betreft handiger dan in het antwoordmodel. 

In het antwoordmodel berekenen ze namelijk een indexcijfer: 142,4 / 123,6 x 100 = 115,2 en daarna doen ze dan - 100. Hun berekening kun je denk ik het beste vergelijken met het gebruik van een kruistabel. 

Duidelijk zo?

sp_AnswersTopicAnswer
Dit beantwoord de vraag
8 mei 2015
13:24
Melissa
Jedi
Gratis lid

Ja, dankjewel!

Zou u misschien ook in ''makkelijke'' taal het antwoord van vraag 7 kunnen uitleggen? 

8 mei 2015
13:38
Christiaan van Os
Admin

Melissa zei
Ja, dankjewel!

Zou u misschien ook in ''makkelijke'' taal het antwoord van vraag 7 kunnen uitleggen? 

Zeker. De vraag is als volgt:

7) Leg uit dat krantenkop 3 een verklaring kan geven voor het risicoaverse gedrag dat het directielid noemt in zijn bewering.

In krantenkop 3 staat: Begrotingstekort en staatsschuld in eurolanden veroorzaken eurocrisis

En het directielid zegt het volgende: “De hoge koers van de frank ten opzichte van de euro wordt deels veroorzaakt door risicoavers gedrag van sommige beleggers.”

----------------------

Dit is typisch een oorzaak-gevolg vraag, waarbij je dus eerst oorzaak en gevolg moet zien te vinden. Het gevolg is hier 'de hoge koers van de Zwitserse Frank t.o.v. de euro. En wij moeten eigenlijk verklaren waarom 'risico avers gedrag' de oorzaak hiervan is. 

We beginnen altijd met de oorzaak; risico avers gedrag. Je vraagt zelf eerst af; wat is risico aversie? (= afkeer van/weerstand tegen risico) en wat is dan het risico en voor wie? Uit de tekst blijkt dat het hier gaat om beleggers en die houden dus niet van risico. 

Het risico wat ze hier lopen is dat het mis gaat met hun beleggingen in de euro, aangezien er een eurocrisis is met begrotingstekorten en groeiende staatsschulden. Het vertrouwen in de Euro daalt daardoor. De beleggers willen niet het risico lopen dat hun beleggingen in euro's niets meer waard zijn als de koers van de euro daalt. Daarom stappen ze over op beleggingen in andere valuta, zoals de Zwitserse Frank. 

Wat hier dus eigenlijk in het kort gebeurt is: minder vraag en meer aanbod van de Euro enerzijds (ze willen van die euro's af dus die bieden ze aan om te verkopen) en anderzijds komt er meer vraag naar de Zwitserse frank (want dat is een veiliger belegging). Dit leidt tot een stijging van de koers van de Zwitserse frank (meer vraag) en een daling van de koers van de Euro. 

Beter zo?

9 mei 2015
10:57
Melissa
Jedi
Gratis lid

Heel duidelijk zo ja! Dankjewel!

Ik blijf nog even doorgaan haha: ik snap niet hoe ze bij vraag 22, a hebben berekend. Zou u deze ook willen uitleggen? 

10 mei 2015
15:08
aap-ers
Rookie
Gratis lid
Forum Posts: 2

Hoi,

Ik ben niet meneer van Os, maar het tabel is relatief cumulatief. Dat betekent bij elkaar opgeteld in procenten. Dus moet je het min elkaar doen.

Dus dat betekent

I = 5% 
II= 20-5=15%, want anders is het dubbelop. Dit betekent dat 15% het werkelijke percentage is.
III=50-20=30%

We moeten IV berekenen, maar we weten wel dat IV procentueel twee keer zo groot is als II, dus

20-5=15% > 15*2=30%, want IV is twee keer zo groot.
Maar het tabel is cumulatief dus bij elkaar optellen weer met III > Cumulatief van III+ IV=Cumulatief IV, dus 50%+30%=80%

Je moet die tabel net zo zien als de Lorenzcurve.

Groetjes,

Jordy

10 mei 2015
16:59
Christiaan van Os
Admin

Dank voor je hulp Jordy; super! Blijf dat vooral doen als je het leuk vindt. 

Melissa, kun je volgen wat Jordy in bovenstaande post zegt? Zo niet, laat het dan even weten, dan zal ik proberen om wat extra toelichting te geven. 

Forum TijdzoneEurope/Amsterdam

Meeste gebruikers online ooit:90

Op dit moment Online:
3 Gast(en)

Momenteel op deze pagina:
1 Gast(en)

Top Posters

234720: 21

melanie106148: 16

Houdini: 8

xMarjoleintjex: 8

Joey: 8

s578766: 7

Laraaa: 7

Ilse: 6

Ilse_C: 6

Sinterbaas: 6

Gebruiker statistieken

Gast Posters: 2

Leden: 1427

Moderatoren: 0

Administratoren: 1

Forum statistieken

Groepen:5

Forums:30

Onderwerpen:179

Nieuwe Leden:

Teddie, Martijnohr, Thera, Nmadanee, tibaax, alisia, Astrid, ambervg, sharonvanolstx, sharonvanolst

Administratoren:Christiaan van Os: 278

>
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.

Share
Tweet
Email
WhatsApp