Digitaal beleggen (pay off matrix) Samenwerken en onderhandelen examen 2015 economie vwo (opgave 2, vraag 5) | Eindexamen opgaven Economie | Forum

Let op: het OsAcademie forum staat in 'read-only' mode. Het is dus niet mogelijk om nieuwe berichten te plaatsen. Het forum blijft wel online, zodat bestaande vragen en antwoorden gelezen kunnen worden. Zit je in je examenjaar en heb je dringende hulp nodig? Dan is onze examentraining misschien iets voor jou. Wil je op de hoogte blijven van nieuwe gratis lesvideo's bij OsAcademie en tips voor je (bedrijfs)economie examen ontvangen? Registreer je dan hier.

Wachtwoord kwijt?
Uitgebreid zoeken
Forum bereik

Match

Forumopties

Minimum lengte zoekwoord is 3 tekens - maximum lengte zoekwoord is 84 tekens
De forums zijn op dit ogenblik gesloten en zijn alleen voor lezen toegankelijk
sp_TopicIcon
Digitaal beleggen (pay off matrix) Samenwerken en onderhandelen examen 2015 economie vwo (opgave 2, vraag 5)
14 mei 2016
15:38
melanie106148
Jedi
Gratis lid
Forumberichten: 16
sp_UserOfflineSmall Offline

Op de markt van bemiddeling in aandelen zijn slechts twee bedrijven actief: Marrill en Stokes.

In de uitgangssituatie maken beide bedrijven winst. Marrill heeft een winst van € 45 miljoen en Stokes heeft een winst van € 20 miljoen. Marrill overweegt een verlaging van de provisie om zo klanten te winnen. Een econoom van Marrill heeft deze markt bestudeerd en komt tot de volgende conclusies:

• Als beide internetbrokers hun provisie verlagen, stijgt voor elk de winst met € 5 miljoen.
  • Als uitsluitend Marrill de provisie verlaagt, stijgt de winst van dit bedrijf met € 15 miljoen.
  • Als uitsluitend Stokes de provisie verlaagt, stijgt de winst van dit bedrijf met € 13 miljoen.
  • In het geval dat slechts één van beide bedrijven de provisie verlaagt, stijgt de optelsom van de winsten van beide bedrijven met € 8 miljoen.

Nu heb ik mijn antwoord vergeleken met het correctiemodel en heb het vakje van ongewijzigd tegen prijsverlaging van een ander fout. snap niet waarom. kunt u me dit uitleggen? 

foute-shit.pngImage Enlarger

sp_PlupAttachments Bijlagen
14 mei 2016
20:16
Christiaan van Os
Admin
Forumberichten: 279
sp_UserOfflineSmall Offline

Hoi Melanie,

Ik zal het je uitleggen. Jouw fout heeft betrekking op het laatste puntje, namelijk: "In het geval dat slechts één van beide bedrijven de provisie verlaagt, stijgt de optelsom van de winsten van beide bedrijven met € 8 miljoen".

Oorspronkelijk was de optelsom van de winsten 45 + 20 = 65.

Het kwadrant linksonder geeft de volgende situatie weer: Marrill provisie ongewijzigd, Stokes provisieverlaging. Dit betekent dat Stokes de winst met 13 miljoen verhoogd, dus van 20 naar 33 miljoen. Omdat nu maar één van beide spelers de provisie wijzigt, stijgt de optelsom van beide winsten met 8 miljoen. Opgeteld moeten ze nu dus 65 + 8 = 73 zijn. 

Aangezien Stokes nu op 33 zit, moet Marrill op 40 uitkomen, want 33 + 40 = 72.

Leg ik het zo duidelijk genoeg uit?

Het kwadrant met jouw andere fout werkt op dezelfde manier.

Forum tijdzone: Europe/Amsterdam
Grootst aantal on-line gebruikers ooit: 90
Nu on-line:
2
Gast(en)
Nu op deze pagina:
1 Gast(en)
Top-schrijvers:
234720: 21
melanie106148: 16
Houdini: 8
xMarjoleintjex: 8
Joey: 8
s578766: 7
Laraaa: 7
Ilse: 6
Ilse_C: 6
Sinterbaas: 6
Gebruikers statistieken:
Gasten: 2
Leden: 1427
Moderators: 0
Beheerders: 1
Forum stat.:
Groepen: 5
Forums: 30
Onderwerpen: 179
Nieuwste leden:
Teddie, Martijnohr, Thera, Nmadanee, tibaax, alisia, Astrid, ambervg, sharonvanolstx, sharonvanolst
Administratoren: Christiaan van Os: 279
>
Share
Email
WhatsApp